.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آخرین گزینه های تغییر در کابینه دهم؟!
تغییرات در دولت دهم این روزها به یکی از سوژه های داغ رسانه های داخلی و حتی برخی رسانه های خارجی تبدیل شده است. با توجه به حساسیت این موضوع وعلاقه افکار عمومی به شناختن سکانداران قوه اجرایی کشور در آینده ، فهرست احتمالی آخرین گزینه های تغییرات در کابینه دهم ...
آخرین گزینه های تغییر در کابینه دهم؟!

تغییرات در دولت دهم این روزها به یکی از سوژه های داغ رسانه های داخلی و حتی برخی رسانه های خارجی تبدیل شده است. با توجه به حساسیت این موضوع وعلاقه افکار عمومی به شناختن سکانداران قوه اجرایی کشور در آینده ، فهرست احتمالی آخرین گزینه های تغییرات در کابینه دهم را مرور می کنیم.

پس از اعلام پیروزی دکتر محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور دهم ، همگان منتظر تغییرات دردولت آینده وی هستند، بویژه بعد از سخنان وی در خصوص تغییرات گسترده درکابینه ، گمانه زنی ها در رسانه ها و محافل سیاسی در این باره رو به فزونی گذاشته است.

معاون اول رئیس جمهور
اولین و مهمترین جابجایی که نهایی و البته بحث انگیز شده است ، تغییر معاون اول رئیس جمهور است. این موضوع در سالهای دوم و سوم دولت نهم در دوره ای که وزارت اقتصاد با مشکل روبرو بود نیز مطرح شده بود و این احتمال وجود داشت که پرویز داوودی از معاونت اولی رئیس جمهور خدا حافظی و به عنوان وزیرو یا مشاور در دولت دهم مشغول به فعالیت شود . این امر در اولین گام رئیس جمهور برای انتخاب معاونین و وزرای خود محقق شد و پرویزداوودی به عنوان مشاوررئیس جمهور برگزیده شد و مشایی زودهنگام بر جای وی نشست.

تغییر داوودی در حالی در دستور کار احمدی نژاد قرار داشت که 3 گزینه شاخص بر روی میز وی برای انتخاب معاون اولی وجود داشت. بویژه اینکه عده ای معتقد بودند احمدی نژاد با آسیب شناسی 4 سال گذشته ، نگاهی انبساطی به جبهه اصولگریان خواهد داشت و چهره های متفاوتی را به یاری خواهد خواند. برخی خبرها حتی حکایت از حضور احتمالی حداد عادل و محسن رضایی و علی اکبر ولایتی به عنوان نفرات مطرح برای تصدی این پست داشت ، اگر چه برخی بر این اعتقادند که محسن رضایی حاضر به همکاری با دولت احمدی نژاد نخواهد بود، ولی شنیده ها حاکی است که رضایی در برخی از محافل خصوصی آمادگی خود را برای کمک به دولت اعلام کرده است.از سوی دیگر حمایت قاطع حداد عادل یکی از چهره های اصولگرا در انتخابات اخیر از احمدی نژاد حاکی از آمادگی وی برای همکاری با دولت آتی احمدی نژاد است.

به هر حال باتوجه به انتقادهای وسیعی که از انتصاب مشایی شده ، احتمال جابجایی وی از این پست غیر منتظره نیست. اگرچه خود او محکم چنین موضوعی یعنی کناره گیری از معاون اولی را رد کرده و «شایعه دشمنان ولایت و دولت کریمه» خوانده است. اگر مشایی معاون اول نباشد ، سعیدلو و ثمره هاشمی و محصولی در صدر رقبای این پست مهم کابین هستند.

وزارت اطلاعات
یکی دیگر از تغییرات مهم در دولت دهم ، خداحافظی محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات است. گفته می شود اژه ای که علاوه بر پست وزارت در دستگاه قضا نیز داری جایگاه خاصی است از سمت خود خدا حافظی می کند و حضور دکتر احمدی نژاد بعد از پیروزیش در انتخابات دهم در وزارت اطلاعات و تقدیر و تشکر از مسئولان و کارکنان این وزارتخانه این گمان را تقویت کرده است . با رفتن اژه ای از وزارت اطلاعات شنیده شده است که حجت الاسلام حسین طائب فرمانده نیروی مقاومت بسیج و روح الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از اصلی ترین گزینه ها برای تصدی این پست مهم و حساس به حساب می آیند. اگر چه جابجایی طائب به خاطر معاونت فرماندهی کل سپاه و نیز فرماندهی نیروی مقاومت بسیج نیازمند موافقت ها و فرآیند گسترده تری خواهد بود. همچنین با توجه به برخی حساسیت ها گفته می شود که رئیس جمهور بدنبال گزینه های ثالثی برای پست وزارت اطلاعات است و چه بسا یکی از نزدیکترین یاران خود را روانه این وزارتخانه حساس کند . اگر چه شروط خاص دانش فقهی و علمی ، دایره این انتخاب را تنگ کرده است و حتی احتمال رایزنی و ابقای اژه ای نیز منتفی نیست.

وزارت امور خارجه
وزارت امور خارجه یکی دیگراز وزارتخانه هایی است که ابتدا شنیده شده دستخوش تغییر می شود و بعدا خبر آمد که با توجه به رضایت مقام های ارشد نظام از عملکرد 4 ساله ، سکان دیپلماسی همچنان در دست متکی می ماند. گفته شد منوچهر متکی که طی چهار سال گذشته مسئولیت دیپلماسی کشور را برعهده داشت ، احتمالا جای خود را به سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی که مورد حمایت و علاقه خاص رئیس جمهور است خواهد سپرد. فراموش نباید کرد که تغییر رئیس سازمان انرژی اتمی بیانگر این موضوع نیز است که احمدی نژاد هر زمان این آمادگی را دارد تا تیم دیپلماسی و رویکردهای خود را در سطوح مختلف تغییر دهد. نام مهدی مصطفوی رئیس فعلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شیخ الاسلام معاون متکی نیز در این باره به گوش رسیده بود ولی آخرین اخبار از ابقای منوچهر متکی حکایت دارند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
رفتن محمد حسین صفارهرندی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مثل علی آبادی از سازمان تربیت بدنی قطعی شده است، با این تفاوت که شنیده شده صفار هرندی یکی از گزینه ها برای تصدی پست سخنگویی دولت دهم است. چرا که کوچ غلامحسین الهام حداقل از این منصب دولتی قطعی است.

اشعری رئیس کتابخانه ملی در درجه اول و سپس شمقدری مشاور هنری رئیس جمهور ، کلهر معاون رسانه ای ، ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، رئیس یکی از نهادهای فرهنگی و نیز یکی از معاونین وزیرارشاد برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاندیدا هستند.

سازمان تربیت بدنی
با قطعی شدن رفتن علی آبادی از سازمان ورزش ، فعلا تنها از حمید رضا آصفی سفیرکشورمان در امارات برای تصدی پست معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی نام برده می شود.

وزارت دادگستری
وزارت دادگستری از دیگر وزارتخانه های است که علی الخصوص با تغییرات دستگاه قضایی ، در دولت دهم مسئولیتش برعهده شخص دیگری به جز غلامحسین الهام خواهد بود. بر اساس اخبار دریافتی اسامی افرادی همچون ابراهیم عزیزی و میر محمد صادقی برای تصدی این پست به چشم می خورد. گرچه سخن از چهره های برجسته حقوقدان دیگری نیز به میان آمده که در قوا و دستگاههای نظام چهره موجهی دارند. سعید مرتضوی و بختیاری استاندار فعلی اصفهان هم در برخی سایت های غیر رسمی کاندیداهای احتمالی این پست معرفی شده اند. پست مهمی که اگر چه قدرت اجرایی چندانی ندارد ولی نقش حلقه اتصال قوای اجرایی و قضایی را باید بازی کند.

وزارت اقتصاد
از وزارت امور اقتصادی ودارایی نیز خبر می رسد با انتصاب پرویز داوودی به عنوان مشاو رئیس جمهور احتمال انتقال وی به وزارت امور اقتصاد و داریی نیز قوت بیشتری گرفته است . این خبر در حالی است که در صورت منتفی شدن این جابجایی احتمال ماندن شمس الدین حسینی در این وزارتخانه قوی تر است.

وزارت صنایع ؛ وزارت مسکن
در همین حال گفته می شود علی آبادی معاون رئیس جمهورو رئیس فعلی سازمان تربیت بدنی و محرابیان وزیر صنایع و معادن دو گزینه جدی برای تصدی وزارتخانه های صنایع و مسکن هستند به طوری که شنیده شده است در صورتی که علی آبادی بر مسند وزارت صنایع بنشیند محرابیان به وزارت مسکن و شهر سازی نقل مکان خواهد کرد. حال اگر محرابیان بر مسند خود باقی بماند رفتن علی آبادی به وزارت مسکن قطعی است. نام مهرداد بذرپاش و حتی منوچهر منطقی هم برای وزارت صنایع مطرح شده بود که به نظر منتفی شده است. از سوی دیگر اشاره رئیس جمهور به احتمال ادغام وزارت صنایع با وزارت بازرگانی هم یکی از مباحث حاشیه ای مرتبط است. گو اینکه نام سید مهدی هاشمی هم برای وزارت مسکن به گوش رسیده و خداحافظی سعیدی کیا با این سمت قطعی به نظر می رسد.

وزارت نفت
وزارت نفت که یکی از مهمترین و حساس ترین وزارتخانه ها به شمار می رود نیز گویا دستخوش تغییر و تحول خواهد شد. در همین راستا از پرویر فتاح وزیر نیرو،نوزری وزیر فعلی نفت، علی اصغر زارعی نماینده مجلس شورای اسلامی و وکیلی مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس و مسعود سلطان پور مدیر عامل شرکت تاسیسات دریایی به عنوان گزینه های مطرح برای این سمت نام برده می شود که گویا حضور فتاح در این پست مهم و حساس محتمل تر از سایر گزینه ها است.

اگر چه شنیده شده است فتاح که از وزیران مورد علاقه احمدی نژاد است و از افردای است که در دولت نهم کارنامه مثبتی داشته ، در یکی از محافل خصوصی اعلام کرده که از مسئولیت سنگین خود خسته شده است و شاید در دولت دهم حضور فعال نداشته باشد.

وزارت بازرگانی
وزارت بازرگانی نیزاز جمله وزارتخانه هایی است که گفته می شود تغییراتی در آن ایجاد نخواهد شد و میر کاظمی در جای خود باقی خواهد ماند . حتی در صورتی که این وزارتخانه با وزارت صنایع ادغام شود اصلی ترین گزینه برای تصدی این مسئولیت مهم میر کاظمی است که رئیس جمهور در سخنان خود از وی به عنوان یک نخبه نیز یاد و از وی ابراز رضایت کرده است.

وزارت راه
وزارت راه و ترابری نیز گویا قرار است دستخوش تغییر و تحول قرار گیرد و از شیخ الاسلامی رئیس دفتر احمدی نژاد به عنوان گزینه اول و از بهبهانی به عنوان گزینه بعدی برای تصدی این پست یاد می شود. نام علی آبادی و زیاری هم در حاشیه یادداشت های احمدی نژاد برای این سمت وجود دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور
شنیده شده در صورت کنار رفتن شیخ الاسلامی مسئول دفتر رئیس جمهور از سمت خود ، سید مهدی هاشمی یکی از اصلی ترین گزینه ها برای تصدی این مسئولیت است. همچنین از هاشمی به عنوان یکی از گزینه ها برای مسئولیت درسازمان تربیت بدنی نام می برند. برخی سایت ها در حالی از خورشیدی داماد احمدی نژاد برای این سمت خبر داده اند که چنین موضوعی منتفی است.

آموزش و پرورش
وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت علوم از دیگر وزارتخانه های است که دستخوش تغییر و تحول خواهند بود. به طوری که شنیده شده اگر سید محمد حسینی وزیر علوم معرفی نشود ، علی احمدی برای مسئولیت وزارت علوم به مجلس معرفی خواهد شد. نام علی اکبر اشعری و یک چهره معمم فرهنگی نیز برای این سمت به میان آمده است.

وزارت کشور
وزارت کشور نیز از جمله وزارتخانه های حساسی است که شاهد تغییر احتمالی در آن خواهیم بود و اگر محصولی به سمت بالاتری نقل مکان کند ، کامران دانشجو یکی از اصلی ترین گزینه ها برای تصدی این مسئولیت است.

کار ، کشاورزی ، رفاه
وزارت کار و امور اجتماعی ، جهاد کشاورزی ، رفاه وتعاون از دیگر وزارتخانه های هستند که وزاری آن باید از سمت های خود خدا حافظی کنند. در صورت انتصاب داوودی به عنوان وزیر اقتصاد ، احتمال انتقال حسینی به یکی از دو وزارتخانه های تعاون و رفاه محتمل به نظرمی رسد. در همین حال داوود مددی رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی که تازگی از مدیر عاملی منطقه آزاد کیش کناره گرفته ، از دیگر گزینه ها برای تصدی وزارت رفاه نام برده می شود. نام محرابیان نیز برای وزارت کار ، ذبیحی و زریبافان هم برای رفاه و دارابی برای وزارت جهاد در برخی محافل مطرح شده است. به نظر می رسد انتخاب گزینه های وزارت کار و جهاد کشاورزی از پیچیدگی های خاصی برخوردار است.

معاونت برنامه ریزی

گفته می شود که برقعی قرار است از سمت معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور خدا حافظی کند و جای خود را به مرتضی تمدن استاندار تهران بسپارد.

محیط زیست
این تعییرات در حالی است که شنیده شده است که فاطمه واعظ جوادی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست نیز باید از سمت خود خدا حافظی و این پست را احتمالا به نسرین سلطان خواه بسپارد. اگر چه اهمیت نگاه تخصصی به این مسئولیت بسیار بیش تر از پیش مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفته است. در این حال گفته می شود رئیس جمهور معاون خود در امور زنان را ابقا خواهد کرد.

معاون اجرایی و دبیر هیات دولت
برای معاونت اجرایی رئیس جمهور تا کنون از سعید لو و کردان نام برده می شود ، اگر چه برخی خبر می دهند که احمدی نژاد با ارتقای وظایف و جایگاه دبیری هیات دولت ، این پست را نیز به یکی از این دو نفر خواهد سپرد.

معاون حقوقی
و سرانجام گفته می شود محمد رضا رحیمی در پست معاونت حقوقی رئیس جمهور ابقا خواهد شد./ مهر


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 31 تير 1388
اين چه وضعي كه براي كشاورزاي برنج كار بوجود آمده
5_6 سال پيش برنج رو كشاورز بيچاره كيلو 900 تومان مي فروخت گندم كيلو 80 تومان بود لطفا يه سر به بازار برنج بزنين برنج اعلا ي شمال 1600 تومان وگندم تقريبا 300 تومان يعني گندم بيش از 450% افزايش قيمت داشته و برنج كمتر از 100% آيا اين انصاف ؟ به خدا نيست. (و به همين نسبط بقيه مايهتاج زندگي)
من چند روز پيش تو يكي از بازاراي محلي بودم صحنه هاي تكان دهنده اي از مردم شهرخودم ديدم
به نظرم همه ي مسولين سياسي كه در شمال كشور فعاليت مي كنن مقصر هستن چه طور گذاشتن 216% بيشتر از پارسال دولت برنج وارد كنه لطفا بيدار شيد و ببينيد كه بر سر كشاورز برنج كار چه مي گذره.
آقاي احمدي نژاد شما هم ببينيد لطفا. حساب دو دو تا ست
شايد آمار خيلي دقيق ندارم اما سر انگشتي همه چي تو اين 5_6 سال 400_500% افزايش قيمت داشته الا برنج خوب اين كشاورزا چه كار كنن
گمنام 31 تير 1388
آقاي مهندس شفقت استاندار محبوب و پر تلاش استان بوشهر هم براي پست وزارت صنايع مطرح هستند.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.15 seconds.